
Contentplan
Wist je dat een goed contentplan geld op kan leveren? Zeker als jouw bedrijf stevig leunt op inbound marketing. Zie het zo: je geeft vrijblijvende informatie, gratis en voor niets. Dat is hoe je jouw marktleiderschap hebt opgebouwd en dat is waarom mensen uiteindelijk betaalde opdrachten aan je toevertrouwen. Daarom is het belangrijk dat je regelmatig nieuwe inhoud – oftewel content – op je website plaatst.
Heeft jouw bedrijf nog een contentplan? Dan is het belangrijk dat je deze zo snel mogelijk opstelt. Want alleen zo houd je één stijl in tone of voice aan, weet je welke onderwerpen er nog ontbreken op je website en socials en bewaar je het overzicht. Marieke Beumer Communicatie helpt jou graag met het maken van een contentplan.
“Dankzij een contentplan hoef je maar één keer per maand of kwartaal tijd te maken voor het maken van nieuwe content en alles in te plannen.”
Contentplan laten schrijven door Marieke Beumer Communicatie
Ik ben een van de twee eigenaren van de website KetoKing. Hiervoor zoek ik uit op welke onderwerpen er veel zoekvolume zit en welke onderwerpen echt iets toevoegen aan onze website. Deze onderwerpen plan ik in met ons contentplan en hang er een deadline aan. Mocht er iemand anders voor ons schrijven, dan zorg ik ervoor dat de betreffende tekstschrijver goed gebrieft wordt, dus: het onderwerp, de zoekwoorden, wat het doel is van het artikel en of er bijvoorbeeld een specifiek beeld nodig is.
“Je vertaalt echt de bedrijfsdoelen naar de content die je maakt.”
Contentplan door Marieke Beumer Communicatie
Contentplan – Waarom heb je dit nodig?
Een contentplan biedt houvast en structuur voor je website. Daarnaast zijn er meerdere redenen te noemen waarom een contentplan een absolute must is:
Je zit nooit zonder inspiratie
Waarschijnlijk herkenbaar: het is alweer een tijdje geleden dat je een blog of nieuwsbrief schreef en dat je iets deelde op social media. Je bent natuurlijk constant bezig voor je klanten. Je hebt even de tijd en zit maar te staren en je weet niet meteen een onderwerp waar je iets over kunt delen. Dan maar de volgende keer. En zo is er weer geen content geplaatst, terwijl je hier juist eenvoudig (potentiële) klanten mee bereikt.
Met een contentplan heb je hier geen last meer van. Je hebt immers al eerder bedacht wat je wil delen. Bovendien is er in een contentplan ook nog ruimte voor spontane berichten.
Je online aanwezigheid blijft consistent
De algoritmes van onder andere social media kanalen houden van consistentie. Met een contentplan speel je hier op de juiste manier op in.
Je plant in één keer heel veel in plaats van dat het een rommeltje wordt
Dankzij een contentplan hoef je maar één keer per maand of kwartaal tijd te maken voor het maken van nieuwe content en alles in te plannen. Met behulp van verschillende systemen kun je alle content klaarzetten zodat het automatisch gepubliceerd wordt.
Je deelt bewust waardevolle content
Doordat je tijdens het maken van een contentplan bewust nadenkt over welke content je wil delen, ben je veel meer bezig met de inhoud van je bericht dan wanneer je last minute iets bedenkt om online te knallen.
Je hebt meer focus op je bedrijfsdoelen
Nog een voordeel van een contentplan is dat je op voorhand nadenkt waar je naartoe wilt met de content die je deelt. Zo vertaal je echt de bedrijfsdoelen naar de content die je maakt. Is je bedrijfsdoel bijvoorbeeld om een X aantal klanten binnen te halen in het derde kwartaal, dan kun je je content daarop afstemmen.
Contentplan laten maken door Marieke Beumer Communicatie
Wil je meer content op je website en je social media kanalen? Dan creëer ik graag een contentplan voor je. Hiervoor bespreken we de volgende punten:
1. Het doel van de content
Content die nodig is om (potentiële) klanten naar je website te lokken, is anders dan content om bestaande klanten te houden. Daarom bepalen we in overleg het doel van je content en passen we de inhoud en kanaalkeuze hierop aan. Doordat we het doel helder hebben, helpt dit ook om de juiste call-to-actions te kiezen.
2. Analyse bestaande content
Ook al is je website al maanden niet meer up-to-date, er is altijd te achterhalen welke content(pagina’s) jouw klanten het meest bezoeken. Deze analyse kan ik voor je doen. Hieruit leren we welke pagina’s de meeste doorstroom genereren naar bijvoorbeeld je contactpagina.
3. Afstemming van de tone of voice op je doelgroep
Welk type klanten wil je laten opschuiven in je salesfunnel? Hier kunnen zogenaamde “persona’s” bij helpen. Ik breng deze type doelgroepen goed in beeld en geef advies hoe je de tone of voice van je communicatie hierop afstemt.
4. Thema’s bepalen
Op welke zoekwoorden, producten of diensten wil je gevonden worden? Welke content vinden jouw klanten interessant? Als we het antwoord hebben op deze vragen, kunnen we samen thema’s kiezen waaromheen je content kunt opbouwen.
5. Kanalen bepalen voor contentverspreiding
Hebben we bovenstaande helder, dan bepalen we op welke kanalen de content ingezet moet worden om de doelgroep te bereiken. Zoals:
- Je eigen blog/website
- Je materiaal dat sales ondersteunt, zowel fysiek als digitaal
- PR
- Social media
- Influencers
- Etc.
6. Tijdsschema
Weten we welke thema’s we op welke kanalen willen publiceren? Dan schrijf ik de adviezen op en maak een voorbeeld van een contentplan voor je. Hierin neem ik ook adviezen op voor welke systemen je kunt gebruiken en hoe je de content het beste aan kunt vliegen. Wil je dat ik de content ook uitvoer, kijk dan bij mijn diensten als contentmanager.