Contentmigratie1

Contentmigratie


Heb je een nieuwe website? Of verander je achter de schermen van content management systeem (CMS)? Dan is alle content overzetten vaak een grote klus. Gelukkig kan ik jou met mijn ruime ervaring in de marketing & communicatie hier goed mee helpen. Jij stuurt de pagina’s die overgezet moeten worden en ik regel de rest. Zo staat jouw content snel en correct in het nieuwe CMS.

Moeten er bij de contentmigratie ook teksten herschreven worden? Bijvoorbeeld omdat je bedrijf of organisatie een nieuwe weg is ingeslagen en hier een andere tone of voice bij hoort? Ook dit is mogelijk. Neem hiervoor snel contact op.

“Ik help je graag met het verhuizen van je content van het ene naar het nieuwe CMS.”

Contentmigratie – Altijd overzicht m.b.v. Marieke Beumer Communicatie

Om jouw content over te zetten, houdt Marieke Beumer Communicatie de voortgang goed bij. Ik maak een overzicht met alle pagina’s die overgezet moeten worden. Zelf aanleveren mag natuurlijk ook. Zowel jij als ik hebben toegang tot dit bestand. Zo weten wij beiden welke content al is overgezet, wat er nog moet worden verhuisd en wat er eventueel nog herschreven moet worden. Bovendien komt je deadline op die manier nooit in gevaar.

“Ik help jou vooral bij het overzicht bewaken van de pagina’s, het (her)schrijven van (nieuwe) pagina’s en het daadwerkelijk overzetten naar een nieuw CMS.”

Contentmigratie – De stappen

Staat er een contentmigratie op de planning? Dan help ik jou graag met het verhuizen van je content van het ene naar het nieuwe CMS. Al is het alleen maar copy-paste werk, ik draai er mijn hand niet voor om. Voor contentmigratie hanteer ik de volgende stappen:

 

1. Inventarisatie

Op basis van de oude/huidige website inventariseer ik:

  • Welke teksten, beelden en/of video’s er overgezet moeten worden
  • Of er pagina’s zijn die we beter kunnen samenvoegen of opsplitsen
  • Of de informatie op elke pagina volledig en up-to-date is,

Doordat ik ook freelance tekstschrijver ben, sla je twee vliegen in één klap en kan ik je ook ondersteunen met deze twee laatste punten.

2. Contentmatrix

Na de inventarisatie maak ik een contentmatrix: een overzicht van alle content die we gaan migreren of nieuw creëren. We leggen de navigatiestructuur vast en zorgen dat alle huidige pagina’s die mee moeten hier een plekje in krijgen. Zo voorkomen we dat we later pagina’s missen die belangrijk zijn.

In de contentmatrix leggen we de volgende informatie vast per pagina:

  • Titel
  • Url
  • Navigatienaam
  • Template
  • Zoekwoorden
  • Metadata
  • Bron (bijvoorbeeld de huidige pagina)
  • Contenteigenaar of inhoudsdeskundige

 Daarna voeg ik kolommen toe voor het proces:

  • Verantwoordelijke redacteur
  • Is de pagina geschreven of herschreven?
  • Is eindredactie gedaan?
  • Is de inhoudscheck gedaan?
  • Staat de pagina in het CMS?

3. Technische aspecten

Met mijn ruime ervaring in de marketing & communicatie weet ik wat er technisch bij een contentmigratie bij komt kijken, echter is dit niet mijn expertise. Grote kans dat jouw eigen online marketeers of webbouwers precies weten wat zij hiervoor moeten doen. Ik help jou vooral bij het overzicht bewaken van de pagina’s, het (her)schrijven van (nieuwe) pagina’s en het daadwerkelijk overzetten naar een nieuw CMS.

4. De eindoplevering

Voordat de nieuwe website of content live kan, check ik nog een laatste keer of daadwerkelijk alles is gedaan. Ook haal ik de laatste schoonheidsfoutjes eruit. Ik hanteer een checklist:

  • Is alle content geschreven?
  • Is alle content op de juiste manier geplaatst in het CMS?
  • Bevatten de pagina’s de juiste URL?
  • Zijn alle afbeeldingen op de goede plek toegevoegd inclusief alt teksten?
  • Zijn de metatitles en metadescriptions toevoegd?

 Kortom: kan de website worden overgezet? Indien ja, dan komen we uit bij de vijfde en laatste stap.

5. De daadwerkelijke contentmigratie

Alles staat klaar, nu is het aan jou. Jij (en je webbouwers) zetten alle content met (een paar) drukken op de knop over naar het nieuwe CMS. A new website is born!


Contentmigratie: nog een paar tips voor daarna

Met alleen de contentmigratie ben je er natuurlijk nog niet. Het is nu namelijk tijd om continue te blijven optimaliseren. Mijn tips hiervoor zijn:

  • Noteer tijdens de migratie eventuele verbeterpunten voor na de contentmigratie en maak hier een “after to do list” van
  • Leg vast hoe je de website gaat beheren: wie is verantwoordelijk voor welke content? Noteer dit in een procesbeschrijving
  • Wat wil je precies meten qua bezoek op je nieuwe website? Bepaal wat je periodiek wilt gaan meten en richt hiervoor de statistieken en rapportages in